Publicitate

 “Ziarul de Iasi” continua seria dezbaterilor în contextul alegerilor academice din universitatile iesene. Mai jos prezentam un articol primit la redactie de la prof.dr. Tudor Luchian. Invitam sI alti candidati, de la toate universitatile unde au loc alegeri, sa participe la aceste dezbateri.

 
Universitatea ‘Alexandru I. Cuza’ are nevoie nu doar de investitii si sprijin administrativ pentru implementarea proiectelor institutionale, dar mai ales de o strategie clara în privinta motivarii tuturor profesionistilor din institutie, pentru a produce educatie si cercetare stiintifica de calitate, ce trebuie dublata de valorizarea în comunitate locala si nationala a plus-valorii astfel realizate. Institutia noastra nu poate reveni în clasamentele internationale si nici nu îsi poate recladi încrederea institutionala si publica, doar prin exploatarea unor rezultate din trecut sau încercari de extrapolare a succesului demonstrat pe palierul implementarii proiectelor institutionale, dezvoltate de altfel de o multitudine de echipe si colegi profesionisti.

Asa dupa cum argumentam într-o interventie anterioara, consecinta nedorita a unor strategii total nefericite si ne-acordate la piata contemporana a ideilor sau solutiilor academice, este vizibila în spatiul public prin pozitionarea marginala a universitatii noastre în diverse clasamente academice si de cercetare (a se vedea cu atentie inclusiv tabelul inclus).

 

Imagine de ansamblu a prezentei Universitatii ‘Alexandru Ioan Cuza’ în câteva clasamente academice selectate, relevante international

Nota: în editia din 2023 a Metarankingului universitar, Universitatea ‘Alexandru Ioan Cuza’ se afla pe locul 5, precedata fiind imediat de Universitatea Transilvania din Brasov (https://qa.ubbcluj.ro/)

Acest lucru este cu atât mai nefiresc (de paradoxal) cu cât respectiva tendinta involutiva s-a manifestat sistematic în ultimii ani, în pofida resurselor atrase în institutie prin aportul comun al tuturor echipelor implicate, mai mult sau mai putin mentionate explicit.

Nu sunt necesare studii sociologice profunde pentru a ne contura convingerea ca, pentru a construi si pune în practica schimbarea pe care ne-o dorim, este nevoie de o resetare a echipei manageriale si mai ales de adoptare a unor valori si mentalitati academice verificate în contextul modern, european. Orice viitor Rector nu-si poate valida ideile, competentele sau realismul propunerilor manageriale, decât în masura în care si-a demonstrat lui si celor din comunitate ca este profesionist în ceea ce face, exclusiv prin ideile sau proiectele implementate înainte de a beneficia de resursele generoase puse la dispozitie de activitatea celorlalti colegi din institutie, din pozitia unei functii de conducere. Într-un asemenea scenariu si daca viitorul Rector are maturitatea profesionala si deschiderea intelectuala de a se înconjura de profesionisti cu personalitate independenta si initiativa, mai buni decât el mai ales în domeniile pentru care sunt concepute strategii aflate nu neaparat prima vecinatate a cunostintelor sale specifice, succesul nu poate lipsi. Aceasta este parte importanta a retetei ‘secrete’ din orice institutie academica din esaloanele de top ale perceptiei institutionale si publice; pe de alta parte, pozitiile neonorante pe care ne regasim – din nefericire  – în clasamente relevante, nu reflecta nicidecum inabilitati sau vulnerabilitati individuale. Parafrazând un dicton celebru potrivit acestei prezentari, ‘nici un vânt nu este favorabil unei corabii fara port de destinatie’.

Într-o astfel de schimbare vom fi cu totii implicati. Chiar daca avem unele temeri sau îndoieli mai mult sau mai putin întemeiate, dar pe deplin întelese, acestea nu trebuie sa ne opreasca de la a face ceea ce stim ca este bine si mai ales necesar. Premiza este foarte simpla: tot ce s-a dovedit a fi oportun si util (e.g, plata decenta a orelor suplimentare, investitiile imobiliare necesare) va ramâne prioritar si va fi implementat fara efort si în continuare; suplimentar însa si cu viziune noua, trebuie sa evoluam institutional spre un alt nivel de relevanta academica si valoare sociala. Universitatea nu se poate hrani doar cu idei si realizari trecute; avem cu totii nevoie, în continuare, de idei si proiecte noi, curajoase, relevante si mai ales prioritizarea rationala acestora, pentru re-lansarea sociala si institutionala a rezultatelor activitatii noastre. Toate aceste deziderate nu se pot obtine decât sub coordonarea – în primul rind colegiala – a unei noi echipe de profesionisti care, prin dialog pragmatic cu colegii din Senatul Universitatii si a celor din echipele manageriale din facultati si departamente, va permite fiecarui coleg implicat identificarea si definirea rolului individual si a contributiei valorice personale în evolutia Universitatii. În acelasi timp, un asemenea demers va facilita construirea si urmarirea propriei viziuni asupra destinului profesional personal, prin încurajarea libertatii de alegere a instrumentelor institutionale potrivite scopurilor de dezvoltare individuala.

Profesor univ. dr. Tudor Luchian

 

Citește toată știrea

Alegeri la Universitatea “Al. I. Cuza”: Prof. Tudor Luchian, despre încredere și performanță
Publicitate