Publicitate

Ni se pare extraordinar, în 2022, ca pentru o idee schitata în 2021 se poate gasi usor finantare, se poate organiza rapid o licitatie, contractul poate fi câstigat de un partener cu „CV” decent, iar investitia sa fie gata în 16 luni (ma rog, nu-i gata, probabil va fi). Ce pentru lumea civilizata e norma, firescul în materie de investitii publice, la Iasi e prilej de ochi holbati, cruci si scuipat în sân.
Administratia din Jersey, o insula care apartine de Marea Britanie, cu putin peste 100.000 de locuitori, a alocat 55 milioane de dolari pentru modernizarea aeroportului, mai precis pentru constructia unui terminal nou. Investitia a început în trimestrul 3 din 2021 si se va încheia în trimestrul 4 din 2023, odata cu finalizarea noului terminal din Iasi. Initial, autoritatile au prevazut o investitie de 87 milioane de dolari (aproape similara cu cea de la Iasi – 72 milioane euro), dar au renuntat, preferând sa suporte costurile din profitul aerogarii, fara sa mai ceara sprijinul guvernului. Aeroportul din Innsbruck, un orasel din Austria, cu 130.000 de locuitori, trece printr-un proces de modernizare, valoarea investitiei fiind de circa 150 milioane de euro. O suma insignifianta pe lânga miliardul pus deoparte de Islanda, o tara cu 360.000 de locuitori, pentru extinderea aeroportului Keflavik. Ultimul „facelift” la Aeroportul din Toulouse, un oras de marimea Iasului (400-500 mii de locuitori) a costat 200 de milioane de euro, iar terminalul 4, construit cu 80 de milioane euro, a crescut capacitatea de procesare a aerogarii la 8,5 milioane de pasageri pe an.

Precizarile sunt importante pentru a întelege ordinul de marime a investitiei în aerogara din Iasi. Ceva mai mult ca la o roca din Canalul Mânecii (care n-a cerut pomana de la guvern/UE pentru proiect), mai putin decât la Innsbruck, un oras cât Pacurariul, Alexandru cel Bun si Tatarasiul la un loc, în orice caz, foarte departe de ce înseamna dezvoltarea unui aeroport într-o metropola din Franta comparabila cu Iasul.

Dezvoltarea unui aeroport reprezinta peste tot în Occident un punct de inflexiune în dezvoltarea unei comunitati. Pardon, reprezenta în prima parte a secolului 20. Astazi, când ne îndreptam spre jumatatea secolului 21, investitiile în extinderea unei aerogari si modernizarea spatiului aferent înseamna sa faci management comun, sa respecti fisa postului, sa bifezi o steluta oarecare din contractul semnat cu alegatorii. La Iasi, investitia în noul terminal a stârnit în mediul politic/administrativ o avalansa de figuri de stil, de parca cercetatorii ieseni ar fi descoperit leacul pentru cancer. Se extinde „adevarata poarta catre lume”, a anuntat plastic PSD, un proiect cu „imense beneficii” a supralicitat PNL, un moment „istoric” a plusat PMP.  „As putea spune ca daca mandatul mi s-ar termina azi nu as fi trist!”, a exclamat vicele CJ, Marius Danga, de unde rezulta cât de scazut e nivelul ambitiilor de dezvoltare la Casa Patrata. Mai periculos e însa discursul sefului sau, Costel Alexe. Întrebat marti cum comenteaza faptul ca i s-a schimbat încadrarea juridica în dosarul „Alexe-Baba”, din suspect în inculpat, seful CJ a pus placa aia cu „am încredere în justitie” si apoi a dat-o talanga banga cu semnarea contractului la aeroport. În locul unui ferm „n-am gresit, punct”, Costel Alexe îsi pregateste de pe acum discursul electoral pe coordonatele primarilor pesedisti de comuna: „am furat, dar am si facut”.

Entuziasmul provocat de semnarea unui banal contract de extindere la aeroport arata nivelul scazut de încredere în sine a comunitatii locale,  serioase complexe de inferioritate si o anumita inadecvare la lumea si secolul în care traim. Ni se pare extraordinar, în 2022, ca pentru o idee schitata în 2021 se poate gasi usor finantare, se poate organiza rapid o licitatie, contractul poate fi câstigat de un partener cu „CV” decent, iar investitia sa fie gata în 16 luni (ma rog, nu-i gata, probabil va fi). Ce pentru lumea civilizata e norma, firescul în materie de investitii publice, la Iasi e prilej de ochi holbati, cruci si scuipat în sân.

Citește toată știrea

Cam mult entuziasm pentru un terminal de aeroport

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Publicitate