Publicitate

Temele pentru vacanta devin anual un subiect în rândul parintilor, dar si al cadrelor didactice. Cât timp trebuie sa aloce, pe zi, un elev în vacanta mare?
Psihologii ieseni spun ca unii elevi primesc în mod regulat un volum mare de teme, astfel ca în perioada vacantei acestia resimt o diferenta nesemnificativa atunci când acestea sunt organizate în perioada vacantei mari. Cu toate acestea, un timp prea mare petrecut în casa la lectii, mai ales în perioada vacantei înseamna mai putin timp petrecut afara, cu activitati recreative, cultivarea unor pasiuni, dar si dezvoltare personala. Unii parinti spun ca elevilor li se dau prea multe teme acasa si ca volumul de exercitii raportat la numarul orelor pe zi este inadecvat pentru nivelul lor de dezvoltare. „Sustin ca acestia sa aiba teme pentru vacanta pentru ca uita foarte rapid materia. Cu toate acestea, pentru un copil de clasa a III-a sa avem atâtea culegeri, pentru fiecare materie, plus lecturi obligatorii de vacanta, în primul rând ca nu avem resursa umana sa stam sa îl ajutam în realizarea tuturor temele si pentru a fi sincera, unele dintre acestea ma si depasesc. Am încercat sa îi organizez si timpul de lecturi obligatorii si ma înspaimânta cât de mult are de citit. Copilul meu citeste si mai greu, astfel ca poate ajunge si la 3-4 ore doar pentru activitatea aceasta si ajunge sa îsi piarda interesul, rabdarea, ca mai apoi, atunci când facem recapitularea si rezumatul paginilor citite, nu poate sa îmi spuna decât câteva idei principale, poate doar de la începutul lecturii pentru ca mai rasfoiesc si eu ca sa îmi dau seama pe unde s-a pierdut”, a marturisit un parinte.

Un copil de ciclu primar are nevoie de 9-11 ore de somn

Psihologii ieseni spun ca numarul mare de activitati pentru un copil de 7-10 ani nu îl ajuta în dezvoltarea sa, ci mai degraba îi ofera o stare de oboseala constanta, lipsa energiei si mai ales dezinteres în orice activitate propusa de parinti sau de învatatori. „Exista o întrebare constanta în ultimii ani despre cât ar trebui petreaca un elev facând temele pentru acasa? Traim o perioada în care înca de mici, parintii îsi înscriu copiii la foarte multe cursuri si activitati pentru a face performanta în diverse domenii, iar suprasolicitarea copilului este o adevarata problema. Acestia petrec aproximativ 4-5 ore la scoala, apoi after-school, cursuri de dans/teatru/canto/sporturi. Ar trebui sa luam în considerare ca un copil de 7-10 ani are nevoie de 9-11 ore de somn, are nevoie de timp petrecut cu parintii, de socializat cu alti copii si cel mai important, are nevoie sa se joace. Prin activitatea ludica, copilul îsi dezvolta gândirea, învata sa abstractizeze, sa generalizeze, sa înteleaga si sa utilizeze reguli. Si atunci ne întrebam daca este în regula ca un copil de clasa I sa petreaca 2-3 ore pe zi facând teme” , explica Miruna Drobota, psiholog.

„Timpul acordat temelor ar trebui sa fie în acord cu anul de studiu în care se afla copilul”

Psihologii mai adauga ca, spre exemplu, pentru clasa I, timpul acordat temelor sa fie de 10 minute, în clasa a II-a, 20 de minute, si tot asa, înmultind anul cu 10, astfel încât, un elev de clasa a XII, sa acorde 2 ore studiului independent. „Sunt de acord ca temele au o importanta majora în acumularea si aprofundarea informatiilor învatate, dar consider ca cel putin copiii din clasele primare sunt supra-solicitati, mai ales când studiile arata ca un copil de aproximativ 10 ani îsi poate concentra atentia pentru sesiuni de 30-40 de minute. Copilul are nevoie si de recreere, de repaus”, explica psihologul. În plus, la începutul parcursului scolar, este foarte important ca elevul sa îsi creeze o impresie pozitiva despre tot ce înseamna domeniul scolar, pentru ca acesta sa o considere o activitate placuta, sa dezvolte treptat o motivatie intrinseca, din una extrinseca, deoarece constientizeaza importanta educatiei.

„Nu am cerut mai mult de o culegere cu exercitii de matematica”

O supra-solicitare a copilului aflat în clasele primare, precum si expectantele exagerate ale profesorilor, ar putea crea o aversiune a copilului fata de scoala si actul educational, deoarece acesta considera ca nu tine pasul cu fluxul mare de informatii. Învatatorii spun ca numarul de teme pare unul mare deoarece nu este gândit ca un plan pe durata a 3 luni de zile. „Niciodata nu am oferit în vacanta de vara mai mult de o culegere cu exercitii de matematica pentru ca un elev uita imediat materia mai ales la aceasta disciplina. La limba româna lecturile sunt usoare si culegerea îi ajuta sa retina mai bine ceea ce au identificat în carte. Daca ei sunt odihniti în aceasta perioada, nu exista probleme si cerinte care sa îi oboseasca sau sa le provoace anumite dificultati. Fiind un învatator la început de drum, înteleg pe deplin ca un elev are nevoie mai ales si de activitati recreative, nu o sa îi încurajez niciodata sa faca mai mult decât stiu ca nu le-ar fi dificil si mai ales sa nu îi opreasca din a-si dezvolta talentele, hobby-urile etc.”, a marturisit un învatator al unei clase a II-a.

Recomandarile ar fi ca un elev sa învete despre gestionarea timpului si despre organizare, sa îsi pregateasca activitatile pentru ziua urmatoare pentru a fi motivat sa îsi îndeplineasca toate activitatile zilnice, dar si mai important lucrând independent, copilul învata despre autodisciplina, astfel ca trebuie încurajat sa se descurce singur în cât mai multe situatii.

Citește toată știrea

Cât timp trebuie să lucreze un elev la tema de acasă? 10 minute înmulțit cu anul de studiu!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Publicitate