O interesanta postare pe pagina publica de Facebook a primarului Mihai Chirica, aseara, cu cifre în premiera, actuale, despre parcul auto iesean.
Edilul sef, care a apelat la evidentele directiilor locale pentru aceste cifre, spune ca municipiul Iasi are înregistrate oficial peste 144.000 de masini, dar ca în traficul iesean s-ar regasi circa 180.000 de masini. Ale cui sunt restul? “Cele câteva zeci de mii de autovehicule înmatriculate în alte judete apartin fie studentilor, fie unor familii care locuiesc efectiv în orasul nostru sau în comunele învecinate, dar care nu le-au înmatriculat pe Municipiul Iasi”, este explicatia lui. “Ce este de facut?”, ne întreaba primarul, chiar în debutul mesajului sau public.
Iata postarea primarului Mihai Chirica!
«Ce este de facut?
Când vorbim despre aglomeratie în trafic, poluare, locuri de parcare, e bine sa avem în minte câteva cifre care vorbesc de la sine….
Potrivit datelor oficiale de la Directia Generala Permise de Conducere si Înmatriculari – Ministerul Afacerilor Interne, la data de 31 decembrie 2023 erau 144.563 de autovehicule înmatriculate în Municipiul Iasi.
Asa cum este evident si empiric, numarul autovehiculelor din Municipiul Iasi a cunoscut o crestere spectaculoasa în ultimii ani. Astfel, în cursul anului 2016 în orasul nostru erau înmatriculate 88.000 de autovehicule.
Situatia nu include cele câteva zeci de mii de autovehicule înmatriculate în alte judete si care apartin fie studentilor, fie unor familii care locuiesc efectiv în orasul nostru sau în comunele învecinate, dar care nu le-au înmatriculat pe Municipiul Iasi. Unele estimari arata ca numarul autovehiculelor aflate permanent în Iasi (nu doar în tranzit) este de circa 180.000.
În privinta normei de poluare – corelata cu anul de fabricatie, din cele 144.563 de autovehicule înmatriculate în Iasi:
> 108.581 (75,11 -) sunt detinute de persoane fizice, având normele de poluare:
• 7.283 non-euro (6,71-)
• 6.259 Euro 1 (5,76-)
• 7.633 Euro 2 (7,03-)
• 23.516 Euro 3 (21,66-)
• 26.460 Euro 4 (24,37-)
• 17.904 Euro 5 (16,49-)
• 19.526 Euro 6 (17,98-)
> 35.982 (24,89-) sunt detinute de persoane juridice, astfel:
• 1.994 non-euro (5,54-)
• 1.576 Euro 1 (4,38-)
• 2.160 Euro 2 (6,00-)
• 4.980 Euro 3 (13,84-)
• 6.537 Euro 4 (18,17-)
• 5.404 Euro 5 (15,02-)
• 13.331 Euro 6 (37,05-)
Dintre cele 108.581 de autovehicule detinute de persoane fizice si înmatriculate în Municipiul Iasi, cu norma de poluare Euro 3 sau mai mica sunt 44.691 (41,16-).
Din cele 35.982 de autovehicule înmatriculate de persoane juridice, cu norma de poluare Euro 3 sau mai mica sunt 10.710 sunt 29,76-.
Cumulat, în Municipiul Iasi sunt înmatriculate 55.401 de autovehicule cu norma de poluare Euro 3 sau mai mica, respectiv 38,32-.
Norma de poluare în functie de anul de fabricatie al autovehiculului a fost calculata astfel:
– Non-euro — fabricate înainte de 1991
– Euro 1 — fabricate intre 1991 si 1996
– Euro 2 —fabricate între 1997 si 2000
– Euro 3 — fabricate între 2001 si 2005
– Euro 4 — fabricate între 2006 si 2009
– Euro 5 — fabricate între 2010 si 2014
– Euro 6 — fabricate dupa anul 2014.
Ca o curiozitate, cele mai vechi autovehicule (de colectie) detinute de persoane fizice sunt:
» 1 Ford din 1914
» 2 Ford din 1930
» 1 Citroen din 1932.
Cele mai vechi autovehicule detinute de persoane juridice sunt:
» 1 Citroen din 1954
» 2 Volkswagen din 1956
» 1 Citroen din 1957.»
Comentarii ale cititorilor
Postarea a suscitat si foarte multe comentarii. Am ales, din multitudinea acestora, doua mai relevante:
I.I. – “Ce e de facut? Sa alegem un primar care are solutii, nu doar întrebari. Eu am dubii ca sunt mai multe masini în Iasi decât în orase similare si în care, totusi, se circula fluent.”
V.G. – “Si nu ar fi normal ca taxarea auto sa fie în functie de norma de poluare? De ce eu cu Euro 6, ce-i drept cu o anumita capacitate cilindrica mare, sa platesc impozit de 20 de ori mai mare decât un Golf IV cu Euro 3 pe care trebuie sa il depasesc in trafic ca sa nu ma înec de la fumul lui în masina?”.