Un candidat la Primarie propune o alternativa de transport cu monorail între centrul Iasului si Aeroport. Marius Bodea, senator USR, sustine ca 5 km pot fi parcursi în 8 minute, iar nivelul investitiei este mult mai mic fata de ideea realizarii unui metrou, de exemplu.
Linia de monorail poate fi facuta între Tg Cucu si Aeroport, cu o statie intermediara în Moara de Vânt, în zona viitorului spital regional, potrivit lui Bodea. „Nu este invaziv, rularea este extrem de silentioasa, fara trepidatii, frecarea fiind pe roti de cauciuc. Poti vedea vagonul trecând pe lânga tine fara sa-l auzi. Calea de rulare masoara doar 8,5 – 9 m latime, iar dedesubt spatiul nu este pierdut: poate fi amenajata o banda de masini, poti trasa piste de biciclete, poti amenaja scuaruri sau poti planta gazon”, a declarat Marius Bodea, ieri, într-o conferinta de presa.
Candidatul USR la Primarie a sustinut ca proiectul liniei de monorail este complementar cu alte investitii propuse pentru acces la aeroport: de la calea de acces prin cartierul Aviatiei si pâna la alternativa prin Aroneanu.
El a admis ca un astfel de proiect poate parea „SF” pentru Iasi, dar a subliniat ca, în strainatate, exista deja exemple de bune practici, iar liniile de monorail câstiga din ce în mai mult teren. De exemplu, Cairo, capitala Egiptului, a contractat recent realizarea a 100 km de cale rulare. În Europa, Bodea a amintit de Dusseldorf (Germania) care a apelat la o astfel de solutie pentru transfer la Aeroport cu o linie inaugurata înca de acum aproape 10 ani.
Potrivit senatorului USR, costurile pentru realizarea unui kilometru de cale de rulare monorail sunt de cel putin trei ori mai mici fata de metrou, respectiv pâna în 30 milioane euro. Astfel, pentru construirea a 5 km, pe ruta Tg Cucu – Moara de Vânt – Aeroport, ar fi un necesar de finantare de pâna în 200 milioane euro.
„Densitatea urbana în aceasta parte a orasului permite desenarea unui traseu de monorail neinvaziv, parcurgând zone nelocuite sau cu cladiri rarefiate”, a sustinut parlamentarul.
Candidatul USR a precizat ca, fiind vorba despre un traseu suspendat, monorailul nu va interfera cu traficul urban astfel ca distantele vor fi parcurse mult mai rapid, fara obstacole. „Monorailul este în esenta un pod circulant facut din piese prefabricate din beton care se toarna într-o fabrica si care apoi se monteaza pe traseu printr-o manopera foarte simpla”, a mai spus Marius Bodea, el insistând pe ideea ca implementarea este rapida, de pâna în 2 ani, perioada care cuprinde si realizarea studiului de fezabilitate.