Publicitate

Gabriel Biris, avocat specializat în business, a explicat pe întelesul tuturor care sunt factorii care stabilesc în final pretul la combustibil si ce înseamna modificarea accizelor, de exemplu, în economia pretului final. Detaliile au fost prezentate pe pagina sa de Facebook, pe care le puteti citi mai jos
”Plafonam pretul la motorina? Putina aritmetica nu strica…
Hai sa vedem de unde si, mai ales, cine plateste:
In primul rand, trebuie sa intelegem ca relevant nu este pretul la petrol (ca noi avem doar vreo 30- din necesar acoperit de petrol romanesc), ci pretul la motorina pe piete. Pretul la motorina este azi  1320 dolari/tona (https://www.bloomberg.com/energy), in crestere.
Ca sa aflam cat este pretul pe litru, inmultim cu 0,845 (ca motorina e mai usoara), aflam pretul la 1000 l, impartim la 1000 si obtinem 1,115 $/l.
Un dolar este astazi 4,6937 lei, deci pretul la motorina este 5,25 lei/l.
La pretul asta adunam acciza de 1,73 lei/l si obtinem 6,98 lei/l.
La asta adaugam TVA 19- si obtinem 8,30 lei/l.
Atat costa motorina astazi pe bursa. La pompa este 9,2 lei/l, inclusiv TVA.
Asta inseamna ca raman 0,90 lei din care, sa nu uitam 19- este TVA. Scadem TVA si obtinem 0,75 lei/l.
Banii astia se impart pentru:
– transport pana in port (scump, toate preturile au crescut, nici nu prea mai gasesti vapoare, ca multe in zona sunt ale Rusiei si sunt sub embargo);
– descarcare si depozitare in port;
– distributie/transport la pompa (care si el s-a scumpit foarte mult);
– costuri finantare achizitii.
– o marja oarecare de profit pentru companiile care fac trasportul naval/descarca si depoziteaza in port, distribuie si trasporta la pompa si pentru cei care detin benzinariile.
Intrebarea mea catre cei care propovaduiesc plafonarea marjelor sau chiar a preturilor: DE UNDE?
Sa recapitulam:
– 5,25 lei/l costul motorinei. Aici chiar nu au ce sa faca politicienii nostri, asta e pretul pe pietele internationale, piete pe care statul nostru nu prea le poate influenta. Nu platesti, nu primesti!
– 3,2 lei/l acciza si TVA. Aici teoretic statul poate actiona, practic ar fi un dezastru pentru buget, mai ales in contextul in care statul se imprumuta cu 9-. Orice leu taiat (si ar fi miliarde!) e un leu pe datorie;
– 0,75 lei/l pentru costurile de transport, distributie, inclusiv salarii, plus marja pe lant. Pur si simplu, nu ai de unde sa tai aici, decat daca compensezi cu bani de la buget (tot pe datorie!), altfel bagi firmele in faliment si intri in alte belele… 75 BANI!!!
Stiu, pentru politicieni „da bine” sa arate ca nu mai pot de grija cetatenilor, dar nu trebuie sa uitam de ce s-a ajuns aici. Din cauza politicilor publice dezastruase (helicopter money, deficite uriase,  green deal, etc, etc) pe care tot politicienii le-au adoptat in ultimii ani…
Ce pot ei face acum? Cel mai bine cred ca ar fi sa se abtina sa mai strice ceva, ca putem ajunge usor intr-o situatie mult mai grea decat aceea generata de preturile mari la combustibili: PENURIA!
Later edit:  am corectat, acciza nu e 1,52,lei, este 1,73 lei, imi scapase actualizarea cu rata inflatiei. Nu raman 90 bani ci doar 75 bani!!!”

Citește toată știrea

Prețul la pompă: cât iau companiile, cât ia statul, cât costă motorina propriu-zis

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Publicitate