Publicitate

Primarul Mihai Chirica ar fi reorganizat activitatea din urbanism cu încalcarea legii. O dispozitie emisa de edil în luna martie 2022 a fost suspendata de drept, dupa ce prefectul Bogdan Cojocaru a solicitat judecatorilor anularea actului. Prin respectiva dispozitie, Mihai Chirica stabilise ca viceprimarii, administratorul public si trei functionari ai institutiei sa semneze „în numele si pentru primar” acte urbanistice precum autorizatii de construire, certificate de urbanism sau edificari de constructii. 
Conform actiunii depuse în instanta, document obtinut de „Ziarul de Iasi”, prefectul spune ca dispozitia este ilegala întrucât primarul nu-si poate delega „dreptul de semnatura”. Nu este exclus ca procesul de pe rolul Tribunalului Iasi sa aiba un ecou si în unele dosare penale în care este cercetat primarul si alti functionari: Mihai Chirica si-a construit parte din aparare în fata procurorilor pe principiul ca „semneaza ca primarul” actele urbanistice, iar raspunderea ar apartine celor care întocmesc documentele. Un alt efect: se simplifica semnificativ circuitul actelor urbanistice în Primarie. Odata cu suspendarea de drept a dispozitiei, autorizatiile si certificatele trebuie semnate de primar, arhitect-sef si secretarul municipiului, iar edificarile de doar primii doi, acestia fiind si semnatarii prevazuti în mod explicit de lege.

CITESTE SI: DENUNT ULUITOR – Culisele coruptiei din Serviciul de Urbanism al Primariei

De exemplu, daca primarul lipseste, înlocuitorul de drept este unul dintre viceprimari (exista o decizie a Consiliului Local în acest sens, conform Codului Administrativ) care preia atributiile edilului-sef, asa cum s-a întâmplat în luna februarie 2022, atunci când Mihai Chirica s-a aflat sub control judiciar pentru aproape o saptamâna si nu a putut sa-si exercite mandatul sau în perioadele în care acesta s-a aflat în concediu. Reprezentantii Primariei spun ca vor comenta demersul prefectului dupa ce vor consulta actiunea din instanta.

Primarul a revocat alte patru dispozitii similare

La începutul lunii iunie, prefectul a semnalat municipalitatii faptul ca mai multe dispozitii emise de primar sunt contrare legii. Reprezentantul Guvernului în teritoriu a invocat cinci astfel de dispozitii: patru au fost revocate de catre Primarie, dar una a ramas în vigoare, cea privind urbanismul, cu toate ca spetele sunt similare. Dispozitia 187/2022 prevede ca cei doi viceprimari sa semneze „în numele si pentru Primarul Municipiului Iasi” certificatele de urbanism, certificatele de atestare a edificarii lucrarilor de construire, precum si actele, documentele sau înscrisurile întocmite de catre Compartimentul tehnic pentru implementarea legilor proprietatii din cadrul Serviciului Gis-Cadastru. De asemenea, administratorului public i s-a delegat dreptul de semnatura al primarului în cazul comunicarilor Serviciului Autorizare Constructii din cadrul Directiei de Arhitectura si Urbanism, precum si raspunsurile la plângerile prealabile privind actele administrative redactate în cadrul acestui serviciu.

CITESTE SI: Dupa descinderile procurorilor, functionarii Primariei, în frunte cu Chirica, încep sa vada ilegalitatile

Nu în ultimul rând, un functionar si doi consilieri juridici au primit acelasi drept de semnatura pentru certificate de urbanism, autorizatii de construire, desfiintare lucrari si certificate de edificare sau extindere a constructiilor. Potrivit actiunii înaintate de prefect în instanta, dispozitia emisa de primar încalca mai multe acte normative: Codul Administrativ, Legea privind autorizarea lucrarilor de constructii, Legea cadastrului, ordine de ministri de resort si Legea privind normele de tehnica legislativa. Astfel, prefectul spune ca actele normative stabilesc în mod clar cadrul legal pentru semnarea unor astfel de documente administrative. „În lipsa unei prevederi legale exprese, autoritatea executiva (primarul, n.r.) nu poate, sub nici o forma, sa delege (împuterniceasca) dreptul de a semna în numele si pentru primar unei alte persoane. Primarul nu poate delega dreptul de a semna, acesta fiind un drept <<intuitu personae>> (un drept rezervat, prin lege, primarului, n.r.) în considerarea calitatii sale de autoritate executiva a administratiei publice locale”, se arata în actiunea prefectului. În context, prefectul ofera un exemplu concret: Codul Administrativ permite în mod expres posibilitatea de delegare a semnaturii dar numai în cazul ordinelor emise de ministri. „În cazul primarilor, legiuitorul nu reglementeaza o astfel de posibilitate”, a adaugat prefectul în actiune.

Ce raspundere poarta primarul pentru semnatura sa?

În actiunea depusa la instanta, prefectul invoca si o norma juridica nou introdusa în Codul Administrativ care vizeaza ca „aprecierea si oportunitatea adoptarii si emiterii actelor administrative apartine exclusiv autoritatilor deliberative, respectiv executive”. În speta, este vorba despre presedintele Consiliului Local pentru deciziile CL (autoritate deliberativa), în timp ce primarul este autoritate executiva. „Norma juridica noua introdusa în Codul administrativ prin art. 240, incidenta în materia emiterii actelor administrative la nivelul administratiei publice locale, prevede în mod expres ca, prin semnare, primarul învesteste cu formula de autoritate, executarea actelor administrative emise de autoritatile publice locale executive”, se precizeaza în actiune. Astfel, conform sursei citate, doar persoanele explicit nominalizate în Cod au drept de semnatura.

CITESTE SI: Urbanism la Iasi: sedinte secrete, dosar penal pentru divulgare. La Brasov se transmite live!

În acelasi timp, angajarea raspunderii functionarilor publici si personalului contractual exista doar pentru „operatiuni de fundamentare, contrasemnare ori avizare” daca sunt facute cu încalcarea legii, operatiuni care, se arata în actiune, sunt anterioare emiterii actului administrativ. „Primarul poate delega acele atributii care nu presupun emiterea unor acte administrative sau poate delega atributii care presupun emiterea unor acte administrative, însa pâna la faza emiterii acestora, când este chemat personal de lege sa aprecieze oportunitatea si necesitatea emiterii lor, în mod exclusiv si prin semnatura, sa învesteasca cu formula de autoritate executarea acestora”, se mai arata în sesizarea prefectului. În context, amintim ca, în unele dosare penale în care este cercetat primarul, el si-a construit parte din aparare pe principiul ca „semneaza ca primarul”.

Ce prevedeau celelalte dispozitii revocate

Actiunea prefectului nu a fost îndreptata în special catre activitatea de urbanism, ci a vizat si alte cazuri. Juristii institutiei au identificat alte patru dispozitii similare emise de primar: 127, 184, 185 si 235, eliberate pe parcursul lunilor februarie si martie anul acesta. La doar o zi dupa sesizarea prefectului, au fost emise alte doua acte de catre primar prin care efectele celor patru dispozitii au încetat. În schimb, dispozitia 187 a ramas în vigoare, ceea ce a determinat actiunea prefectului în instanta. Spetele erau similare: de exemplu, unul dintre viceprimari era delegat sa semneze în numele si pentru primar contracte de servicii pentru recesamântul populatiei si locuintei, iar unul dintre directorii institutiei putea sa semneze contracte de concesiune parcari. „Prefectura ne-a anuntat în scris ca a introdus actiune în instanta, dar nu a comunicat actiunea si nici instanta nu a facut înca comunicare. Nu avem detalii suplimentare. Când ne va fi comunicata actiunea, vom analiza si vom face toate demersurile procedurale care se impun”, a comentat purtatorul de cuvânt al Primariei, Sebastian Buraga.

CITESTE SI: Prabusire istorica la Primarie: cele mai putine autorizatii din ultimii 15 ani

Reporterul ZDI a invocat atât adresele trimise de catre Prefectura în luna iunie 2022, cât si revocarea celor patru dispozitii, având în vedere comentariul oficialului ca nu exista „detalii suplimentare”, dar reprezentatul institutiei a evitat sa se pronunte. „Adresa de la Prefectura ne-a fost comunicata ieri, iar acum se analizeaza la nivelul secretarului general al municipiului care sunt pasii procedurali de urmat”, a mai spus Buraga, el facând referire doar la informarea facuta de Prefectura cu privire la depunerea actiunii în instanta.

Se va debloca activitatea de urbanism din Primarie?

Surse din administratia locala au declarat pentru ZDI ca existenta mai multor semnatari pe acte urbanistice a îngreunat, de-a lungul timpului, procesul de eliberare a unui aviz. În mediul public, sunt destui beneficiari de proiecte urbanistice care acuza întârzieri majore în emiterea diverselor acte urbanistice. Inclusiv presedintele Comisiei de urbanism din cadrul CL, Iulian Nicolau (USR), a iesit public de câteva ori cu exemple concrete în acest sens. Cel mai recent caz îl priveste chiar pe el, Nicolau fiind arhitect: la începutul lunii iulie invoca faptul ca au trecut mai bine de 4 luni de când nu i s-a raspuns la o solicitare pentru emiterea unui certificat de urbanism. „Comentariile sunt de prisos, atât timp cât Legea prevede 15 zile pentru eliberarea unui certificat de urbanism”, spunea Nicolau. De asemenea, oameni de afaceri intervievati de ZDI pe tema în ultimele luni au invocat, la rândul lor, întârzieri majore în emiterea de acte la Primarie, ceea ce este de natura sa le puna în pericol investitiile.

În acelasi timp, alti investitori s-au plâns ca în loc sa fie eliberate acte urbanistice, s-au trezit pe cap cu controale ale Politiei Locale. Ramâne de vazut daca aceasta limitare a numarului de persoane care semneaza o autorizatie de construire sau un certificat de urbanism, limitare prevazuta chiar de lege, va impulsiona sau nu un circuit mai rapid al actelor în Primarie.

CITESTE SI: Santier ilegal pe 8.000 mp în Copou. Fara autorizatie. „Ma dispera Primaria”

Citește toată știrea

PROCES Prefectul se îndreaptă împotriva primarului Chirica: „Nu are dreptul să delege dreptul de semnătură”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Publicitate