Joi, 25 ianuarie, Colegiul Negruzzi a fost gazda unei delegatii spaniole formate din trei cadre didactice de la Universitatea Rey Juan Carlos Madrid, coordonate de prof. univ. dr. Jesús Paz-Albo Prieto si însotite de prof. univ. dr Marius-Ciprian Ceobanu, prof. univ. dr. Nicoleta Popa, conf. univ. dr. Angelica Hobjila si lector univ. dr. Andrei Marian.
Întâlnirea face parte din calendarul de activitati ale unui amplu proiect Erasmus+ „Profesorul european al secolului XXI”, în cadrul caruia Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei Iasi si Colegiul Negruzzi sunt parteneri alaturi de cinci universitati, doua ONG-uri si patru scoli din Spania, Italia, Danemarca, Belgia si Finlanda.
Activitatile organizate au decupat câteva fragmente semnificative din ethosul negruzzist si au încercat sa contureze o imagine obiectiva a sistemului de învatamânt românesc. Dupa o scurta vizita a scolii, prilej de rememorare a valorilor si reusitelor desprinse din istoria si trecutul liceului, dar si de conectare cu prezentul onorant al unei scoli de elita, delegatia spaniola a asistat la o serie de secvente de lectii, sustinute de prof. dr. Ioana Anton (matematica), prof. Gianina Artenie (limba engleza), prof. Daniela Iftode (chimie) si prof. Sorin Galer (fizica).
Punctul central al întâlnirii a fost dezbaterea la care au participat cadre didactice si elevi ai Colegiului National „C. Negruzzi”, dezvoltând împreuna perspective complexe si opinii nuantate asupra sistemului educational românesc, punctând o serie de aspecte curriculare (legislatie si metodologii, programe scolare, strategii didactice de predare / evaluare), profilul cadrului didactic în secolul XXI, examene nationale, formarea initiala si continua a profesorilor, importanta proiectelor internationale în dezvoltarea unor competente relevante pentru elevi si profesori. S-au remarcat opinii, analize critice, interogatii pedagogice, exemple de buna practica, aduse în prim plan de profesorii Elvira Rotundu, Mariana Chiriac, Gianina Artenie, Anca Voicu-Ghenghea, Mihaela Tura, Camelia Gavrila, Ioana Anton, Dalia Matoschi, Bianca Burciu si Irina Ciobanu.
Discutiile au fost moderate de directorul Colegiului Negruzzi, prof. dr. Camelia Gavrila, coordonatorul proiectului, si de prof. dr. Anca Voicu-Ghenghea, asistent manager în cadrul acestui proiect.
„Energie, efervescenta intelectuala, reflectii pedagogice, analize obiective si un cumul de solutii si transformari necesare au dominat dialogurile noastre, prin care opiniile adolescentilor asupra scolii românesti, idealurile lor, maturitatea unor constatari au fost completate de pertinenta aprecierilor formulate de profesorii negruzzisti, personalitati cu expertiza si vocatie didactica. Nevoia de cunoastere si întelegere temeinica a domeniilor stiintifice, umaniste, sociale, explorate prin curriculumul national dens si suficient de abstract, arhitectura si filosofia sistemului de invatamânt trebuie completate, în mod firesc, de experiente si aplicatii practice, de contextualizare si relationare cu lumea concreta, de diversificare a traseelor metodice, didactice, în acord cu dinamica si diversitatea societatii actuale. Am apreciat opiniile si perspectiva obiectiva a elevilor nostri – Tudor Olariu, Roxana Palade, Diana Coroliuc, Tudor Mustata, Ilinca Miron si Bianca Pârvan. Dezbaterea a avut valentele unei analize profunde si complexe, în care voci credibile si actori ai educatiei, de vârste diferite, au sintetizat puncte forte, reusite, valori ale educatiei sau …”probleme” cu rest, segmente de reformare asteptate înca.” (prof. dr Camelia Gavrila, coordonator al proiectului)
Prof. univ. dr. Ciprian Ceobanu a subliniat “importanta dialogului si a colaborarilor concrete între mediul universitar si cel preuniversitar, pentru a contura solutii si strategii curriculare relevante, generate atât prin demersul de cercetare, cât si de practica didactica, mai ales în contextul unor scoli performante, în care profesorii sunt mentori, coordonatori de practica pedagogica, experti în evaluarea de curriculum, membri în comisiile nationale ale diferitelor discipline, asigurând astfel pluriperspectivismul viziunii, al abordarilor propuse prin aceste proiecte ample, curajoase, vizionare.”
Obiectivul general al proiectului „Profesorul european al secolului XXI” (21st Century European Teacher) este acela de a obtine informatii despre modul în care profesorii europeni pot aborda si dezvolta predarea în domenii precum responsabilizare tehnologica, învatare durabila, antreprenoriat, învatare ludica, domenii care apar ca urmare a transformarilor complexe ce afecteaza societatea, de exemplu, schimbarile climatice si dezvoltarea digitala omniprezenta.
Partenerii îsi propun sa îsi uneasca ideile, energiile, fortele într-un demers de colaborare pentru a dezvolta si îmbunatati în mod inovator competentele si atractivitatea meseriei de profesor prin stabilirea unor parteneriate europene puternice între furnizorii de educatie si de formare a cadrelor didactice si prin oferirea de practici durabile de predare dincolo de frontiere.