Publicitate

În anul 2020 Compania de Transport Public Iasi (CTP) a montat mai multe panouri care au rolul de a afisa în format electronic timpul de asteptare pâna când autobuzul sau tramvaiul cu care vrei sa circuli va veni. Am mers prin mai multe statii din Iasi sa vedem daca timpul afisat pe panouri corespunde cu sosirea mijloacelor de transport în comun. Totodata, ne-am folosit si de aplicatii care se pot instala pe telefon pentru a vedea cât sunt de utile la Iasi. Tranzy este o aplicatie care ofera detalii actualizate despre trasee, minutele de sosire a mijloacelor de transport în statie si rutele optime. Conform descrierii de pe site, minutele de sosire a vehiculelor sunt calculate în timp real prin intermediul GPS instalate în fiecare mijloc de transport. Tranzy, o aplicatie disponibila si în Cluj-Napoca, este recomandata pe pagina companiei iesene de transport, dar nu apartine CTP. Pe parcursul calatoriilor pe care le-am facut, aplicatia a sugerat acelasi timp de sosire a mijloacelor de transport asa cum era afisat si pe panourile disponibile.
Am plecat de la capat de linie din Dacia cu tramvaiul 6. Timpul pe care l-a sugerat Tranzy a fost unul în concordanta cu sosirea vehiculului. Am verificat si aplicatia Moovit, aceasta dând o marja de eroare de 4 minute.

Orele de vârf, un cosmar pentru calatori

Odata cu orele de vârf apar si întârzierile. În statia Piata Nicolina panoul preconiza un timp de 15 minute pâna la venirea tramvaiului 11. Pe tot parcursul asteptarii, afisarea timpului s-a tot schimbat, uneori minutele ramase pe panou stagnau chiar daca timpul trecea, fapt datorat traficului intens. Ulterior, timpul se derula pe repede înainte. Cele 15 minute de asteptare s-au transformat în 25 de minute, panoul dând erori multiple, iar ecranul panoului închizând-se de câteva ori. Întârzieri au aparut si în Podu Ros (3) atunci când elevii au iesit de la ore. M-am uitat pe panou în cât timp vin mijloacele de transport si le-am asteptat pe toate sa vad daca ajung la timp. În afara de autobuzul 28 care a ajuns în timp util, celelalte autobuze si tramvaie au avut întârzieri de la 3 minute pâna la 9 minute.

Tramvaiul 9 a avut cea mai mare marja de eroare, iar pe lânga întârziere, tramvaiul a disparut timp de câteva minute de pe panou si Tranzy. Autobuzul 23 nici macar nu a aparut pe panou sau în aplicatie. GPS-ul acestuia fiind oprit. A sosit la o distanta de 25 de minute de la sosirea mea în statie si acolo se aflau deja calatori care îl asteptau fara sa stie apromixativ în cât timp va sosi. Daca mergi cu autobuzul 28 din statia Familial si pâna la podul din Nicolina unde începe banda unica, traficul din mijlocul zilei este foarte mare. Totodata, prin frecventa scazuta de circulatie a mijloacelor de transport apare si riscul de a nu a mai prinde loc în autobuz, fiind nevoit sa îl astepti pe urmatorul. „Asa este de aglomerat mereu în zona asta. Daca schimbam tramvaiele ajungeam mai repede decât cu 28”, îi spune mama unei fetite care tocmai a întrebat-o de ce merge atât de greu autobuzul.

La Iasi, vinerea „verde” e de fapt „neagra”

Cu toate ca s-a implementat „vinerea verde” prin care CTP încurajeaza calatoriile cu transportul public gratis, iesenii nu renunta la masinile personale pentru a merge cu autobuzele si tramvaiele. O experienta în acest sens a fost prezentata public printr-o postare pe Facebook si de fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor Adrian Covasnianu, iesean de loc: „Asteptând de 17 minute autobuzul 19 care este blocat în „oceanul” de automobilitate de pe Bulevardul Poitiers… Desi Bdul. Poitiers este un blocaj continuu de la pasarela Cug pâna spre pasarela Bucium, ne încapatânam sa fim parte din trafic. E un cerc vicios uzitând de masina personala si în acelasi timp asteptând „din aer” o solutie pentru ca transportul în comun sa se strecoare prin „marea” de automobile si sa ajunga la timp. P.S. Vinerea transportul public este gratuit însa autobuzele sunt mediu ocupate si blocate în trafic. Într-un final autobuzul 19 a ajuns în Podu Ros dupa 20 minute de blocaj pe Poitiers^Socola.”

În alte statii, tramvaiul si autobuzul au venit mai devreme fata de ceea ce au afisat panourile. Am mers pe ambele sensuri de mers cu tramvaie diferite din Piata Unirii. În ambele situatii tramvaiele au venit cu un minut mai repede fata de ceea ce afisa panoul, si verificând si celelalte vehicule am constatat ca timpul de sosire este cât se poate de corect.

Daca folosesti transportul în comun în Iasi trebuie sa iei în considerare ca atât aplicatiile care îti arata mersul tramvaielor si autobuzelor, cât si panourile de afisare a timpului nu sunt 100- sigure. Uneori apar întârzieri, alteori ajung la timp sau chiar mai repede. Un alt aspect de care trebuie sa tii cont este faptul ca nu în orice statie sunt amplasate panouri, fiind nevoit ori sa te folosesti aplicatiile disponibile, ori sa astepti pâna când autobuzele si tramvaiele vor veni. Când CTP a anuntat printr-o postare pe Facebook amplasarea noilor panouri în statii, criticile nu au încetat sa apara în comentarii: „E un pas mare pentru CTP, un pas mic pentru omenire. Urmeaza pasul decisiv: informarea corecta. Succes!”, a scris un internaut iesean. 

Citește toată știrea

Putem avea încredere în panourile CTP care anunţă timpii în staţii? Iată rezultatele unui experiment inedit!
Publicitate