Publicitate

Cantitatea de somn recomandata pentru o sanatate optima este între sapte si noua ore pe noapte, însa aproximativ o treime dintre americani dorm mai putin decât numarul minimum de ore recomandate. Cel mai adesea, femeile, mai mult decât barbatii, au perceptia ca nu dorm suficient.
Un nou studiu realizat la Universitatea Columbia a constatat ca scurtarea timpului de somn cu doar 90 de minute timp de sase saptamâni a crescut rezistenta la insulina la femeile obisnuite sa aiba un somn adecvat.

Efectul a fost si mai pronuntat la femeile aflate la postmenopauza. Descoperirile sunt primele care arata ca un deficit usor de somn, mentinut timp de mai multe saptamâni, provoaca schimbari în organism care cresc riscul de aparitie a diabetului la femei.

Studiile anterioare care au aratat impactul negativ asupra sensibilitatii la insulina au inclus mai ales barbati si s-au concentrat pe efectele unei restrictii foarte severe a somnului pe o perioada scurta de timp.

Femeile si somnul

Noul studiu a analizat în special femeile, deoarece studiile sugereaza ca un somn deficitar poate avea un impact mai mare asupra sanatatii cardiometabolice a femeilor decât a barbatilor.

„De-a lungul vietii, femeile se confrunta cu multe schimbari în obiceiurile lor de somn din cauza nasterii, cresterii copiilor si menopauzei”, spune conducatorul studiului, Marie-Pierre St-Onge, profesor de medicina nutritionala si director al Centrului de excelenta pentru somn si cercetare circadiana de la Columbia University.

Studierea impactului asupra sanatatii în urma unui somn insuficient cronic este dificila. Unele studii, efectuate în laborator, au aratat ca o scurta perioada de privare totala sau partiala de somn afecteaza metabolismul glucozei. Dar astfel de studii nu reflecta experienta tipica a unei lipse usoare de somn, si anume ce înseamna sa te descurci cu aproximativ sase ore de somn pentru perioade lungi de timp.

Modelul studiului

Pentru a analiza impactul deprivarii usoare si cronice de somn, cercetatorii au înrolat 38 de femei sanatoase, inclusiv 11 femei aflate la postmenopauza, care dormeau în mod obisnuit cel putin sapte ore în fiecare noapte.

În cadrul studiului, participantele au fost supuse la doua faze de studiu în ordine aleatorie. Într-o faza, li s-a cerut sa îsi mentina somnul adecvat; în cealalta, li s-a cerut sa îsi amâne ora de culcare cu o ora si jumatate, scurtând timpul total de somn la aproximativ sase ore.

Fiecare dintre aceste faze a durat sase saptamâni. În mod remarcabil, toti participantii la studiu au reusit sa îsi reduca durata somnului nocturn în timpul fazei dificile de sase saptamâni de restrângere a somnului. Respectarea programului de somn a fost masurata cu ajutorul unor dispozitive portabile. Pe tot parcursul studiului, cercetatorii au masurat insulina, glucoza si grasimea corporala.

Rezultatele studiului

Studiul a constatat ca scurtarea somnului cu 90 de minute timp de sase saptamâni a crescut nivelul insulinei la post cu peste 12- în general si cu peste 15- în rândul femeilor aflate la premenopauza.

Rezistenta la insulina a crescut cu aproape 15- în general si cu peste 20- în rândul femeilor aflate la postmenopauza. Nivelul mediu de zahar din sânge a ramas stabil pentru toate participantele pe parcursul studiului.

„Pe o perioada mai lunga de timp, stresul continuu asupra celulelor producatoare de insulina ar putea provoca esecul acestora, ducând în cele din urma la aparitia diabetului zaharat de tip 2″, explica prof. St-Onge.

Desi cresterea grasimii abdominale este un factor cheie al rezistentei la insulina, cercetatorii au descoperit ca efectele pierderii somnului asupra rezistentei la insulina nu s-au datorat cresterii grasimii.

Cercetatorii spun ca aceste rezultate, obtinute independent de orice modificari ale grasimii corporale, care este un factor de risc cunoscut pentru diabetul zaharat de tip 2, arata impactul reducerii usoare a somnului asupra celulelor producatoare de insulina si a metabolismului.

Concluzia este ca obtinerea unui somn adecvat în fiecare noapte poate duce la un control mai bun al glicemiei si la reducerea riscului de diabet de tip 2, în special în rândul femeilor aflate la postmenopauza.

Urmatorii pasi

În ultimii ani, studiile epidemiologice au sugerat ca persoanele al caror somn variaza de la o zi la alta au, de asemenea, un risc mai mare de a dezvolta diabet.

Echipa de studiu asi propune în continuare sa vada daca stabilizarea tiparelor de somn în rândul persoanelor cu programe de somn variabile îmbunatateste controlul glicemiei. Studiile suplimentare vor analiza daca restabilirea somnului pentru persoanele care în mod obisnuit nu dorm suficient poate îmbunatati metabolismul glucozei.

 

 

 

 

 

Citește toată știrea

Scurtarea timpului de somn poate creşte riscul de diabet la femei
Publicitate