Publicitate

Digitail, cel mai de succes startup fondat în Iasi, care a obtinut în acest an o finantare de top chiar la nivelul Europei, a fost construit cu o “mentalitate de bunici din România”, a marturisit co-fondatorul Digitail, Sebastian Gabor, în cadrul Interviurilor Ziarul de Iasi. 
În cei sase ani de la înfiintare, compania sa si a partenerei sale, Ruxandra Pui, a ajuns pe patru continente, iar angajatii sai din diverse tari îsi programeaza sedintele în functie de fusul orar. Rând pe rând, Digitail a obtinut finantari de 50.000 de euro, 220.000 de euro, 2,5 milioane de euro si, la începutul acestui an, 11 milioane de euro. Par recorduri greu de egalat, dar Sebastian Gabor se declara convins ca un antreprenor care ar vrea sa-i calce pe urme are sanse mari sa-l depaseasca.

Când se refera la “mentalitate de bunici din România”, Sebi râde si argumenteaza: “am facut asa cum zic bunicii români, <aveti grija unul de altul, ca numai pe voi va aveti>“. Loialitatea e una dintre valorile pe care Sebastian si Ruxandra au impus-o în Digitail si care transpare din tot ce povesteste. Ruxandra i-a fost alaturi atunci când, în cautarea ideii care avea sa duca spre aparitia Digitail, a trecut printr-o perioada de depresie.

“Ma uitam tot timpul pe TechCrunch (n.r. – o platforma web care se descrie ca “o proprietate media tehnologica de vârf, dedicata profilarii obsesive a startup-urilor, revizuirii noilor produse Internet si stirilor tehnologice de ultima ora”), vedeam toate, toate start-up-urile deja, parca erau pornite, ideile toate erau facute. Pentru ca, atunci când citesti pe TechCrunch, vezi doar partea de marketing. Vezi ce ar vrea ei sa se întâmple, nu neaparat ce se întâmpla în realitate. Ajunsesem în spirala asta, în care, daca totul e rezolvat, atunci nu mai e nimic facut în viata. Am intrat pur si simplu într-o depresie de 3-5 luni, în care nu mai aveam chef de nimic. Rux îmi spunea sa fac macar ceva sport. Si, într-un final, am început sa dezbatem idei”.

Absolvent al liceului Negruzzi, Sebastian Gabor a urmat o facultate de Administrarea Afacerilor în Barcelona. Apoi s-a lansat în mai multe proiecte. Cu unul a ajuns rapid sa aiba 30 de angajati, cu altul a câstigat în doua saptamâni 200.000 de utilizatori. “Se numea <Colegul>, daca ati auzit ea, si ajunseseram primii în Google Store, în Apple Play. Am crescut la 200.000 de utilizatori în mai putin de doua saptamâni. Si i-am pierdut pe toti în doua zile. Pentru ca noi aveam, literalmente, un server în birou. Pentru ca am avut niste vârfuri prea mari de utilizatori, nu a rezistat serverul si atunci tot pierdeam useri, câte un val, câte un val… Doua zile de astea si oamenii nu mai intra pe platforma”, a povestit Sebastian la o întâlnire cu membrii comunitatii People of Tech.

Din toate aceste încercari Sebastian a stiut sa-si extraga lectiile pe care sa le aplice (sau sa le ignore în mod constient) în urmatoarele. De exemplu, “ca nu poti sa faci doua lucruri în acelasi timp si sa speri sa iasa foarte bine. În schimb, alea doua saptamâni au fost absolut grozave. Pentru ca deja toata lumea ne suna, aparuseram la stiri, eram “the new thing”. Super cool sa fii în atentia tuturor”.

Si, de la lansarea Digitail, chiar au ajuns în atentia tuturor. Sebastian e deschis, sincer, povesteste cu umor si lasa impresia ca afacerea s-a construit singura. De fapt, spune el, s-a confruntat cu zeci de NU-uri în cautarea finantatorilor. Le-a si numarat: peste 80, în timp ce DA-urile au fost doar cinci, spune el.

Ideea de a crea o platforma care sa vina în sprijinul veterinarilor era ceva mai veche, dar pusa “la naftalina”. „În etapa aia ma reconectasem cu Rux si ne-am mutat în Barcelona. Asta se întâmpla cam la cinci ani de la terminarea scolii din Barcelona. Între timp am apucat sa stau în Berlin, ca aveam un client de acolo, în New York, la fel, deci cumva am avut ocazia sa merg, sa cunosc mai multe culturi, mai multe moduri de a face lucruri. Sunt foarte recunoscator pe toate experientele, am apucat sa înteleg ca lumea e diferita, ca daca vin cu o idee, ea poate nu merge peste tot. Pietele sunt în diferite stagii si asta trebuie sa fie luat în calcul daca vrei sa faci ceva global”.

“În cazul asta, într-un proiect anterior, am avut ocazia sa merg pe la vreo 30 de clinici veterinare, sa vedem fluxul lor de lucru. Si am vazut ca modul de lucru era asa, cam de prin anii ’60. Faceau sapte registre în care treceau manual aceleasi informatii, adica numele proprietarului, pacientul si, plus, în fiecare registru erau alte informatii. Pe hârtie. Si, practic, aveau o vizita de vaccin care dureaza trei minute si dupa asta stateau sapte minute pentru a scrie totul. De la chestia asta am început”.

Revista Forbes, care l-a inclus pe Sebastian Gabor în 2020 în topul “30 sub 30” al tinerilor antreprenori de succes, nota atunci: „Pâna în februarie 2019, Digitail s-a dezvoltat prin resurse proprii. Ulterior, start-up-ul a fost acceptat într-un accelerator din Suedia, care a investit primii 50.000 de euro în afacere. Ulterior, Digitail a atras alti 170.000 de euro, iar în 2019, a reusit sa câstige locul I si un premiu de 50.000 de euro la Startarium Pitch Day”.

Apoi, investitorii au început sa concureze pentru a-i determina de iesenii de la Digitail sa le accepte banii. Cei doi tineri au reusit sa realizeze o coalitie de trei finantatori, care au adus 2,5 milioane de euro în firma, iar anul acesta Atomico, o firma europeana de capital de risc cu sediul în Londra si cu birouri în Paris, Berlin si Stockholm a investit 11 milioane de dolari în Digitail.

“Pentru noi, fiecare dolarel conteaza”, spune Sebastian care se arata constient ca atunci când ai de-a face cu sume mari, e usor sa pierzi simtul valorii banului. Îl ancoreaza însa în realitate amintirea primilor clienti din România: “îmi amintesc cât munceam pentru cei 20 de dolari pe care îi încasam de la clienti”. Iar startup-ul, care are acum adresa în SUA, a pornit de la o clinica veterinara din Bucium – primul client al tinerilor antreprenori Digitail – în timp ce în acest an un medic veterinar din România l-a ajutat sa dezvolte un alt produs, vândut acum global.

Sebastian a ascultat si sugestia Ruxandrei si s-a apucat de sport, concurând în competitii Half/Full Ironman care presupun parcurgerea unor distante mari pe bicicleta, în alergare si înot. “Eu cred ca sportul te ancoreaza. Pentru ca ai discutii dificile, trebuie sa le împartasesti cu oamenii, ai proiecte, chiar ai nevoie de ceva sa te mentina în echilibru. Chiar si 5 minute de zi dimineata, e important. Pentru mine, sportul chiar influenteaza extraordinar de mult ziua”.

Cei doi tineri s-au reîntors din Barcelona, dar Iasul, orasul care se vrea capitala creativitatii, e codas la infrastructura sportiva (asa ca, am adauga noi, autoritatile locale se vor face vinovate daca antreprenorii celui mai de succes startup iesean îsi vor iesi din forma). În business însa, e într-o continua competitie cu sine însusi. Sebastian se întrece mereu cu un Sebastian care ar fi luat poate decizii mai bune si, ca sa nu regrete mai târziu, învata din toate experientele pe care le traieste.

Cum a ajutat Sf. Parascheva ca imaginea startup-ului iesean sa creasca si mai mult în ochii finantatorilor straini sositi la Iasi ca sa cunoasca echipa Digitail, care sunt tintele pe care cei doi tineri ieseni si le-au impus pentru viitorul nu prea îndepartat si cum ar putea orice alt tânar antreprenor iesean sa le calce pe urme lui Sebastian si Ruxandrei, aflati din “Interviurile Ziarul de Iasi”. 

Citește toată știrea

Un ieşean pornit de la zero are afaceri de milioane de euro pe patru continente. „Totul a plecat de la o depresie”
Publicitate