La câteva zile dupa ce Spania si-a ales reprezentanta în competitia Eurovision din acest an, melodia electropop „Zorra” a ajuns în fruntea topurilor muzicale ale tarii si a divizat opinia publica, scrie The Guardian.
În centrul dezbaterii se afla utilizarea în exces a cuvântului „zorra”, care se traduce prin „vixen”, dar care este mai frecvent folosit pentru a însemna „catea” sau „curva”.
În aceasta saptamâna, autoritatile spaniole au declarat presei ca au primit peste 300 de plângeri cu privire la cântecul compus de duo-ul Nebulossa. Zilele trecute, Miscarea feminista din Madrid s-a alaturat celor care au cerut ca melodia sa fie retrasa din concurs, descriind termenul ca fiind „violenta verbala împotriva femeilor”.
Termenul ofensator apare de 45 de ori în cântec, a precizat organizatia într-un comunicat. „Celebrarea unui termen care este folosit ca arma de umilire de catre agresorii sexisti este o forma de revictimizare publica”, a adaugat aceasta.
În timp ce televiziunea spaniola de stat RTVE si Uniunea Europeana de Radio si Televiziune, care organizeaza concursul, au declarat ca au aprobat participarea Spaniei, organizatia feminista a declarat ca promovarea cântecului de catre televiziunea publica risca sa normalizeze termenul în rândul copiilor si adolescentilor.
Cu toate acestea, solista trupei Nebulossa, în vârsta de 55 de ani, a caracterizat cântecul – care descrie modul în care femeile sunt numite „zorra” indiferent de ceea ce fac – ca fiind o încercare de a revendica acest cuvânt. „Am fost numita de multe ori zorra”, a declarat María Bas pentru RTVE. „Acest cântec este o modalitate de a transforma acest cuvânt în ceva frumos”.
Miercuri, cântecul a fost clasat ca fiind cea mai virala melodie de pe Spotify si pe locul 3 în lume.
Traduse în engleza, o parte din versurile cântecului suna astfel „If I head out solo, I’m a bitch / If I’m having fun, I’m the biggest bitch / When I get what I want – Bitch, bitch / It’s never ’cause I deserve it – Bitch, Bitch”.
Premierul Sánchez a facut un pas mai departe, profitând de controversa pentru a se lua la trânta cu criticii conservatori ai cântecului, cum ar fi episcopul spaniol care a declarat presei spaniole în aceasta saptamâna ca melodia este o dovada a unei „crize culturale” în Spania.
Sánchez a declarat ca acesti critici de dreapta ar fi preferat probabil ca imnul fascist Cara al Sol sa fi fost cântarea Spaniei la Eurovision. El a adaugat: „Dar eu prefer mult mai mult acest tip de cântece”.