Senatorul USR Marius Bodea propune o solutie realizabila într-un timp scurt, cu o finantare asigurata de linii de finantare existente la nivelul UE, pentru a ajunge din centrul Iasului pâna la Aeroport si viitorul Spital Regional de Urgente.
MONORAIL este alternativa necesara în conditiile în care numarul de pasageri este în continua crestere odata cu darea în folosinta a noului terminal al Aeroportului, orasul se dezvolta rezidential în nord, iar spitalul va atrage un flux important de pacienti si rude ale acestora.
PREZENTARE. Vezi aici prezentarea integrala a PROIECTULUI
VIDEO. Vezi aici înregistrarea integrala a Conferintei de Presa care a lansat proiectul
Incapacitatea administratiei Chirica poate fi reparata într-un singur mandat
Singura cale rutiera care asigura azi accesul catre Aeroport a ramas nemodernizata, desi a fost gândita si construita într-o vreme în numarul de zboruri era aproape nesemnificativ.
Solutiile gasite de Mihai Chirica au fost doar improvizatii, care nu au rezolvat problema de fond. Accesul clasic, cu autoturisme si autobuze, nu mai raspunde nevoilor actuale si nu reprezinta, oricum, o optiune pentru un oras al secolului 21.
Mai mult, fara rezolvari rapide, va fi blocat nu doar aeroportul, ci si toata zona dintre Târgu Cucu, Moara de Vânt si viitorul Spital Regional de Urgente.
„Viitorul Spital Regional de Urgente va avea 3.000 de angajati, care vor merge zilnic la serviciu în aceasta zona, la care se vor adauga mii de pacienti si apartinatori, care se vor deplasa zilnic acolo, plus sute de persoane zilnic pe servicii de aprovizionare.
Apoi, perspectiva constructiei noului stadion si a noii Sali Polivalente (chiar daca Chirica nu le va face, le voi face eu), dar si perspectiva multelor milioane de pasageri anual care folosesc aeroportul Iasi vor crea un aflux urias în zona, în urmatorii ani si astfel va colapsa complet orice forma de mobilitate”, a explicat Marius Bodea.
Linie monorail de 5 kilometri, ecologica si usor de implementat
Senatorul USR ofera o solutie pentru ca blocajul sa fie evitat.
„Am studiat la pas toata zona în ultimele 6 luni si am cautat solutii fezabile, moderne si la acest moment singulare. Nimic nu este SF astazi în lume în privinta solutiilor. În Dubai se folosesc deja taxiuri drone si noi înca stam în glod. Exista solutii îndraznete, care par mai lumesti”, a aratat acesta.
Solutia propusa de Marius Bodea este rapida, fiabila si economicoasa: o linie de tip monorail, pe ruta Aeroport – Tg. Cucu, cu statia terminus în zona de lânga Biserica Barboi, cu o singura statie intermediara, în Moara de Vânt, în zona viitorului Spital Regional de Urgente.
Este vorba de un traseu de aproximativ 5 km, ce va fi parcurs în doar 7-8 minute. Monorail exista, de exemplu, în Dusseldorf si asigura transferul din Aeroportul local, care e de 3,5 ori mai mare decât cel din Iasi la ora actuala, printr-o linie inaugurata în 2014.
„Este cea mai eficienta solutie pentru a lega Aeroportul de centrul orasului, cea mai usor de implementat si cea mai ecologica. Are cea mai mica amprenta de carbon pe calator transportat dintre toate modurile de locomotie existente la ora actuala.
80 de sisteme monorail functioneaza pe glob în acest moment, iar 7 din cele mai mari 10 orase din lume au cel putin o linie de monorail în exploatare.
Volumele anuale ale pietei de monorail la nivel mondial sunt de 2 miliarde de dolari, o piata mica comparativ cu celelalte forme de transport public, dar cu un potential exponential de crestere în urmatorii ani”, a aratat Marius Bodea.
Ce este monorail
Monorail înseamna vagoane mici, precum cele de tramvai, dar care circula pe o singura sina, de obicei suspendata pe piloni. Pe distante scurte, nu au echipaj uman, având timpi de deplasare constanti.
Avantajul acestui sistem fata de o linie de tren clasic sau de metrou este reprezentat de investitia mai mica si de costurile de exploatare mai reduse.
Astfel, este potrivit si pentru orase de marime medie, cu un volum de calatori sub cifrele necesare unui metrou pentru a fi rentabil.
Un monorail suplu, adaptat dimensiunii Iasului si afluxului de calatori, costa circa 25-30 milioane de euro/km.
Pentru cei 5 km, cu statii terminus si o statie intermediara, plus un mic depou, echipamente si sistemul de switching care sa permita trecerea vagoanelor de pe un sens pe celalalt, estimarile sunt pentru costurile maximale de 170-200 milioane de euro.
Prin comparatie, metroul din Cluj costa 1,8 miliarde de euro, la un pret de 87 milioane de euro/km.
„Viteza de deplasare poate ajunge la 70 km/h. În cazul Iasului, am luat în calcul o viteza medie de 40 km/h, eficienta energetic si suficienta pentru ca distanta de 5 km dintre Aeroport si Tg. Cucu sa fie parcursa în 7 minute si 30 de secunde.
Pentru ca nu interfereaza cu traficul urban, distantele sunt parcurse fara obstacole. Acesta este si principalul atu al metroului, dar în cazul monorailului constructia caii de rulare si a statiilor este mult mai ieftina”, a mentionat senatorul USR.
Monorailul, gata într-un an de la momentul finalizarii proiectarii
Implementarea este rapida: 5 kilometri de cale de rulare pot fi construiti într-un an din momentul finalizarii proiectarii.
„Acest tip de vehicul se poate strecura în spatii înguste, în unghiuri ascutite, fara nicio problema. Nu este invaziv, rularea este extrem de silentioasa, fara trepidatii, frecarea fiind pe roti de cauciuc.
Sub calea de rulare spatiul nu este pierdut: poate fi amenajata o banda de masini, poti trasa piste de biciclete, poti amenaja scuaruri sau poti planta gazon”, a aratat Marius Bodea.
De altfel, investitia va fi recuperata rapid: calculele arata ca, în maximum 5 ani, monorail-ul va fi folosit de 20.000 de calatori/zi si va putea transporta fara probleme chiar si 30.000 de persoane/zi.
Mai mult, senatorul USR a luat în calcul si crearea unui parc fotovoltaic în proximitatea Aeroportului, care sa asigure o buna parte din energia necesara functionarii acestui mijloc rapid de transport în comun.
„Acest teren de 5 hectare este disponibil si deja s-a amenajat un parc de 1,3 hectare. Exista intentia reala de a-l extinde pâna la 5 ha, putând produce 3.000 de Kwh, care înseamna peste 2.000 de MW/luna, suficient pentru a asigura energie unei linii de monorail.
Cuplarea transportului monorail la parcul fotovoltaic este marea inovatie a acestui proiect si care individualizeaza Iasul, facându-l eligibil pentru finantari europene destinate energiilor alternative”, a precizat Marius Bodea.