Publicitate

Atât femeile, cât si barbatii sunt astazi într-o continua parada/ manifestare a înfatisarii. Felul cum arati este ultimul si cel mai evoluat limbaj din câte au fost scornite de imaginatia umana, si cel mai important. Daca toate aceste eforturi ar fi parte a unui ritual al împerecherii, cum e la animale, s-ar explica lucrurile, dar demult nu mai e astfel. Aspectul exterior este pur si simplu un mod de a vorbi fara cuvinte si fara sens.
Conform istoricilor omul a devenit cu adevarat om acum aproximativ 70 000 de ani când a avut loc asa-numita Revolutie Cognitiva, adica atunci când maimuta umanoida a început sa îsi imagineze lucruri care nu existau de fapt în realitate, când a devenit de fapt creativa. Abia din acel moment lucrurile au pornit rostogolirea catre ce avem azi, nu când a început sa mearga în doua picioare, nu de când a avut degetul mare opozabil ajutând-o sa apuce lucrurile mai bine si sa le manevreze mai usor, nu când a descoperit focul. Practic din acel moment, care nu se stie din ce cauza a aparut, prin ce concurs de împrejurari sau contributii extraterestre, omul si-a creat propria lume paralela cu cea reala, aceea din capul sau. De atunci aproape nimic nu s-a mai schimbat la el în esenta, nu a mai avut loc nicio alta revolutie comparabila ca importanta. Noi, cei de azi, suntem aproape identici cu el, cel de acum 70 000 de ani. Diferentele sunt doar superficiale: ce mâncam, cu ce ne ocupam, cum ne îmbracam, cum traim etc. Schimbarile care au urmat au fost mici, înlantuite una de cealalta, logice, progresul fiind practic inevitabil. Revolutia Agricola, Industriala, Informationala, Tehnologica sunt toate datorate primei si celei mai importante fara de care nimic nu s-ar fi întâmplat. Daca acel declic nu ar fi avut loc, fiinta sapiens ar fi continuat si azi sa traiasca în paduri, mâncând banane, fugind de pradatori, iar Terra ar fi fost neschimbata, plina de paduri salbatice si fara pic de civilizatie.

Umanoizii de azi nu ar fi fost cu nimic diferiti fata de reptile sau rechini care sunt identici cu stramosii lor de acum sute de mii de ani, atât în aparenta, cât si în comportament si stiluri de supravietuire. Asta daca nu ar fi fost vânati pâna la disparitie de o alta specie de pradatori care nu neaparat ar fi trecut prin vreo Revolutie Cognitiva, ci pur si simplu ar fi capatat o apetenta sporita pentru carnea sapiensilor.

Din momentul schimbarii mentale a maimutei totul a capatat pentru ea alte sensuri urcând astfel fulgerator, în doar câteva mii de ani, pâna în vârful piramidei animalelor. Creierul a dus-o acolo, nu ghearele, coltii, veninul, pe care oricum nu le avea. A exterminat specii întregi de vietuitoare prin strategii imaginate mai întâi si apoi puse în practica, prin lucru în echipa, prin gasirea de solutii care pentru celelalte animale nu puteau sa existe.

Sa retinem faptul ca în esenta suntem aproape identici cu stramosii nostri de cum 70 000 de ani. Adica daca dai jos tot ce imaginatia noastra a pus pe noi si în jurul nostru, ramâne doar el, cel de atunci. Încearca sa renunti la absolut tot ce ai, inclusiv la haine si ai sa vezi în oglinda unei ape limpezi pe stramosul tau. Cu par pe trup, evident, asta e marea diferenta, parul de pe trup.

Si acum ajungem la ultima mare revolutie a omenirii din prezent care nu este alta decât cea a schimbarii la înfatisare. Revolutia Estetica, la fel ca si prima, schimba cu totul perceptia omului despre lume. Acum, ca si atunci se creeaza o a treia dimensiune, paralela cu celelalte doua de pâna acum si care îl smulge pe om, poate definitiv, de maimuta.

Luati o femeie, oarecare, smulgeti-o din pat la 6 dimineata si trimiteti-o dezbracata, nemachiata si nespalata la munca, la birou. Va fi ea aceeasi femeie ca în ziua precedenta, va putea sa îsi îndeplineasca sarcinile cum trebuie? Teoretic da, bineînteles, pentru ca nu e legata de mâini si de picioare, dar practic acest lucru este literalmente imposibil de realizat. Femeia respectiva nu doar ca nu va putea misca un deget la serviciu, dar va suferi un soc atât de puternic psihologic, social, fizic chiar, încât îi va lua o buna bucata de timp, din viata sa îsi revina. De ce? Pentru ca maimuta din ea a disparut, lasând locul altui animal imaginat numit, în general, om. Omul nu mai este dependent la propriu doar de hrana si adapost, ci de o multime de alte lucruri. Un om nu poate iesi din casa fara haine, fara alte accesorii vestimentare, neparfumat, nespalat. Nu poate! El are voie sa încerce la fel cum încearca o caprioara sa treaca un rau umflat, dar nu va reusi, ori se va îneca, ori se va întoarce din drum sleit de puteri.

Sunt multi oameni care nu se identifica pe ei însisi decât cu machiaj pe fata si îmbracati doar într-un anumit fel. Majoritatea femeilor intra aici, dar nu numai, un travestit, de exemplu, ca tot e perioada curcubeica, nu poate iesi din casa decât machiat în personajul sau, în genul ales de el. Pentru el, viata reala este doar cu machiaj, doar costumat, fara aceste accesorii nu exista, e doar o umbra ascunsa în întuneric.

Atât femeile, cât si barbatii sunt astazi într-o continua parada/ manifestare a înfatisarii. Felul cum arati este ultimul si cel mai evoluat limbaj din câte au fost scornite de imaginatia umana, si cel mai important. Daca toate aceste eforturi ar fi parte a unui ritual al împerecherii, cum e la animale, s-ar explica lucrurile, dar demult nu mai e astfel. Aspectul exterior este pur si simplu un mod de a vorbi fara cuvinte si fara sens. Vezi colo un domn în costum, el transmite seriozitate, prestanta, desi este un interlop fara scrupule, dincolo vezi o doamna îmbracata si ea într-un costum elegant, la fel transmite si ea, seriozitate, eleganta, desi e condamnata la puscarie pe viata pentru coruptie, hotie. Trece pe lânga tine o tânara domnisoara puternic machiata, cu fusta scurta si un decolteu generos, strigator la cer, ea transmite dorinta sexuala fara doar si poate, dar ia încearca sa o agati sa vezi ce scatoalce îti iei, pentru ca e maritata, are copii si un serviciu respectabil. Pe partea cealalta a strazii merge saltat si falnic un tânar cu un tricou perfect alb, mulat pe muschii evidentiati, pantalonii scurti de firma dezvaluind niste picioare proaspat epilate, în picioare are pantofi noi de piele fara ciorapi, parfumul lui umple toata strada. E tot ceva sexual acolo, si totusi nu e, merge doar sa îsi plateasca facturala gaz si nu avea „nimic altceva” cu ce sa se îmbrace.

Dar ce e pâna la urma, daca evidenta ne însala atât de tare? În ritmul asta o sa ajungem sa ne îmbracam la „costumul lui Adam” vorba cuiva, toti, sa ne curga balele unii dupa altii de dorinta, pentru ca maimuta vede si simte si întelege ceea ce a înteles de milioane de ani încoace, dar sa ramânem toti fara perechi si frustrati sexual, iar omenirea sa se prabuseasca sub propria frumusete si atât. Mesajul acestor oameni e clar: sunt frumos, sunt dezirabil, priveste-ma, doreste-ma, dar stai departe, doar ma joc…

Ei bine, tocmai aici e Revolutia Estetica. Maimuta a devenit prin imaginatie om, care la rândul lui s-a transformat doar în simpla lui imaginatie. Ecranele de peste tot din jur sunt martore ale acestei schimbari majore. În ele sunt chipuri nu de oameni, ci de visuri, de creatii, de simple desene umanoide si atât. Oamenii reali se retrag din ce în ce mai mult în spatele imaginilor. Tot ce se întâmpla, de la razboaie, la evenimente culturale, nu e cu oameni, ci cu imagini. Atuul nostru cel mai mare care ne-a facut stapânii lumii va fi stapânul nostru în viitor.

Briscan Zara este scriitor si publicist

Citește toată știrea

A doua revoluţie – machiajul
Publicitate