Publicitate

Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ) Iasi a organizat ieri o conferinta de presa pentru a prezenta raportul evaluarii initiale standardizate organizate în parteneriat cu BRIO Teste Educationale la începutul acestui an scolar. Peste 57.000 de elevi de gimnaziu si liceu din judetul Iasi au sustinut testarea initiala pe dispozitive electronice în perioada 20 septembrie – 3 octombrie 2023, iar platforma a cuprins teste standardizate pentru zece discipline: Limba româna, Matematica, Istorie, Limba engleza, Limba franceza, Geografie, Biologie, Fizica, Chimie si Informatica.

 
La întâlnirea de la ISJ Iasi au participat Inspectorul Scolar General Luciana Antoci, Inspectorul Scolar General Adjunct Gabriela Nedelcu, prof. univ. dr. Dragos Iliescu de la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei a Universitatii din Bucuresti si fondator BRIO si expertul Brio Daniel Iancu. Fondatorul BRIO Teste Educationale are doar cuvinte de lauda pentru initiativa desfasurata de ISJ Iasi. „Concluziile dupa ce s-a încheiat proiectul sunt laudative fata de Inspectorat si fata de toti profesorii care au facut posibil procesul acesta. Este singurul judet în care s-a întâmplat pâna în acest moment acest lucru. E o dovada a faptului ca, daca vrei, poti sa faci astfel de lucruri, nu doar în evaluare, ci în general în educatie. Interactiunea cu directorii si cu profesorii a fost placuta, cu foarte putine sincope si cu multa încredere”, a declarat acesta.

Testarea initiala din acest an s-a desfasurat pe dispozitive electronice, iar Dragos Iliescu spune ca nu au fost probleme în ceea ce priveste infrastructura, iar acest proiect-pilot le-a aratat ca unitatile de învatamânt din judetul Iasi sunt pregatite pentru o educatie digitalizata. „A mers bine si din punct de vedere al infrastructurii. Acesta a fost unul din obiectivele importante. Stim sau banuim ca stam bine cu infrastructura, pentru ca s-au facut investitii rezonabil de mari în achizitia de hardware. Avem calculatoare, tablete, telefoane mobile si internet, dar sunt oare operationale? Atunci când implementezi un program educational digital în scoli sau într-un judet, functioneaza toate aceste sisteme, interactioneaza coerent unele cu altele? Concluzia noastra este «da, functioneaza». Au fost putine sincope tehnice, iar toate cele foarte putine care au existat s-au rezolvat în câteva minute. Judetul Iasi este pregatit pentru a implementa digitalizarea în educatie”, a precizat acesta.

Rapoartele generate individual

La testare au participat 57.672 de elevi de gimnaziu si liceu din cele 264 de unitati scolare din judet. În urma acestora, au fost generate rapoarte individuale pentru fiecare elev în parte. Scorurile testelor Brio au fost cuprinse între 1 si 100, plasând elevul într-o ierarhie corespunzatoare punctajului obtinut. Astfel, scorul sub 30 reprezinta risc major, scorurile plasate între 31 si 50 corespund riscului moderat, între 51 si 70 este functionalitate moderata, între 71 si 90 reprezinta functionalitate ridicata, iar scorurile peste 90 ilustreaza excelenta.

Totodata, ISJ Iasi spune ca testarea standardizata pe platforma Brio a dus la rafinarea segmentelor pe medii de rezidenta, respectiv urban, urban mic, metropolitan si rural. În cadrul conferintei de presa au fost prezentate mediile scorurilor totale pe materii, acestea situându-se între 30,4 si 69,3. Cea mai mica medie a scorurilor totale pe toti cei opt ani scolari corespunde Limbii franceze (L1), în timp ce cea mai mare este aferenta Limbii engleze (intensiv).

„Efectele acestei testari sunt benefice, pozitive. Pâna la acest moment am vazut distribuite rapoartele individuale. Fiecare elev a primit propriul sau raport la fiecare disciplina la care a dat testul. Parintii elevului au acces la raportul respectiv. Ele constituie un tip de informatie la care parintii niciodata nu au avut acces. Rapoartele individuale nu dau doar un simplu scor. La fiecare materie dau si dimensiunea. Matematica de clasa a V-a nu înseamna doar matematica de a V-a. Nu înseamna, de exemplu, ca ai 62 de puncte si gata. Înseamna fractii, puteri, ecuatii si inecuatii, fiind elevi care sunt mai buni la unele si mai slabi la altele. Astfel, ei vad exact unde trebuie sa actioneze. Acesta este momentul în care Inspectoratul începe sa utilizeze datele pe care le-a primit pentru a le evalua si a implementa politici remediale, acolo unde este nevoie”, a transmis Dragos Iliescu, fondator BRIO.

Inspectoratul Scolar General al ISJ Iasi, Luciana Antoci, este de parere ca evalurea a reprezentat, în general, o vulnerabilitate în sistemul de educatie românesc. Din acest motiv, dupa criza pandemica, în 2021, când elevii au acumulat multe pierderi si s-au adâncit decalajele în învatare, au ales sa aplice testarea initiala. „Am facut în varianta clasica în primii doi ani, iar în aceasta toamna am decis ca este momentul sa facem un pas înainte si sa mergem catre ceea ce înseamna digitalizare în educatie si, de asemenea, sa conducem acest proces de evaluare catre o platforma care sa genereze rapoarte foarte nuantate si care sa ne puna la dispozitie o harta relevanta a nivelului de pregatire. De aceea, putem spune în acest moment ca avem date consistente si relevante la acest capitol. Ramâne sa le analizam si mai aprofundat si la nivelul Inspectoratului Scolar si în scoli, pentru a genera programe de învatare în baza acestor date”, a mentionat Luciana Antoci.

În plus, aceasta considera ca prin aceasta etapa de evaluare au testat si capacitatea de raspuns a scolilor la nevoia de a valorifica device-urile electronice si existenta semnalului la internet. „Putem afirma astazi cu mare bucurie ca toate scolile au putut intra în aceasta forma de evaluare si nu au fost probleme de semnal nicaieri”, a completat sefa ISJ. 

Citește toată știrea

Experimentul unic în ţară de la Iaşi – teste pe dispozitive electronice pentru toţi cei 57.000 de elevii din judeţ: iată primele concluzii!
Publicitate